donderdag 5 april 2012

6 april Villarente - Villar de Mazarife

35 km

Om 6.40 uur ben ik opgestaan en stond al om 7 uur klaar om te ontbijten.
Links zitten Margot en Paul uit Nederland, die al enkele jaren in Zuid Spanje wonen.
Aan het eind van de tafel zit Sergio uit Barcelona.
Het ontbijt dat werd  7.30 uur.
Toen ik aanschoof kreeg ik koffie en toast.
De jam stond in potjes op tafel.
Twee Duitse medepelgrims in Villarente


Goede koffie met toost met ietswat zwarte randen.
Gelukkig was er een bord bij zodat ik het zwart eraf kon krabben.
Wel heerlijke jam.

Rond 8 uur vertrokken
Omdat het begon te regen heb ik met Jose en Thomas beiden uit Madrid en
Meritxell uit Barcelona koffie met een cake genomen in Arcabueja.
Jose, Thomas en Meritxell uit Barcelona.

Jose en Thomas uit Madrid



Vervolgens in de regen doorgelopen naar Leon, waar ik Wolfgang en nog een Duitser tegen kwam.
Zij hadden een lekker stukje suikergebak in de vorm van grote kromme frite voor mij.
(De volgende dag hoorde ik dat dit Churro was. Ik at toen een variant met olie.)
Bij een kerk zijn we gedrieën de kerk ingelopen en hebben gewacht tot de mis begon,
vervolgens zijn we blijven zitten en ben ik later voor het zingen de kerk uitgegaan.
Vreemd bij deze kerkdienst was, dat in de dienst veel met bandopnames werd gedaan en
er geen  geestelijke vanaf het altaar sprak.

Daarna ben ik naar de kathedraal gelopen.
Vlak voor de kathedraal kwam ik Hans uit Andijk tegen.
Hij had al 26 km afgelegd terwijl ik nog maar 13 km.

Ik ben in de patisseriewinkel tegenover de kathedraal naar binnengestapd mijn rugzak afgedaan en
naar het toilet gegaan.
Toen ik weer buiten was stond Hans nog even te wachten en ging op zoek naar een slaapplaats
voor de volgende nacht.
Vervolgens heb ik koffie, een broodje en een chocoladekoek genomen,
raakte ik in een gesprek met een groepje van vier Spanjaarden.
Vier Spanjaarden in een soort patisserie te Leon



Pelgrims die de grap maakten, dat ze acteurs waren en hun rugzakken fake waren.
Toen er andere Spaanse pelgrims bijkwamen, gingen we verder met de acteurs grap.
Bij het afreken moest ik slechts 5 Euro betalen.

Het klooster bij de kathedraal van Leon was museum geworden.
Ik kon er alleen een stempel krijgen voor op mijn credental.
Niet voor op mijnpostkaarten en routeboekje.



Vervolgens ben ik zonder rugzak anaar de kathedraal gegaan, wat kaarten gekocht en
een kathedraalingang genomen waar een niet te lange rij voorstond.
Zo kwam ik in de kathedraal, maar kon ik geen plaats vinden om in mij credental te laten stempelen.
Wel ontedekte ik dat door een koordafzetting maar een klein deel van de kathedraal bekeken kon worden.
Aan de andere kant waren echter ook kathedraalbezoekers.
Dus ik over het koord gestapt en gekeken waar deze mensen vandaan kwamen.
Daar weer onder een hekje doorgekropen en ik stond voor een loket om toegangskaartjes
voor de kathedraal te kopen. Toen ik om een stempel vroeg hadden zij deze niet.
Ik moest naar het klooster, de kerk uit en dan naar rechts om de hoek.
Daar was inderdaad het klooster, dat museum geworden was.
Daar kon ik een stempel in mijn credental krijgen, maar niet op de ansichtskaarten, die ik gekocht had.

Vervolgens ben ik naar de patisserie gegaan om mijn rugzak op te halen.
Vlak voor de pateserie kwam ik nog een groepje fietspelgrims tegen.
Ook zij hebben het soms zwaar.
Ondanks de regen houden de fietspelgrims de moed erin.

Hoe houd je je schoenen op de fiets droog.


En ben ik verger gaan lopen. Eerst de stad uit. Waarbij ik langs een zeer luxe hotel kwam.
Ik dacht ik ga naar binnen om een stempel te vragen.
Dat was geen enkel probleem en even later verliet ik hotel met een stempel in mijn credental.

Even een stempel in het Hotel "Hostel de San Marcos" opgehaald.
www.hosteldesanmarcos.se
Hotel "Hostal de San Marcos"
Een pelgrimbeeld voor Hostal De San Marcos















Na een tijd wandelen kwam ik Frank en zijn vriend uit de omgeving van Keulen tegen.
Ik ging even een barretje in om wat te eten en ging daarna weer verder.
Om een of andere reden bleek ik op een andere pelgrim route te zitten als het boekje.
Meer ver weg van de snelweg midden door het land geen pelgrim te zien.
Na zo´n 10 km in een barretje een citroenlimonade gedronken en nog eens 4 km verder om in de
Jesus Alberge van Vilar de Mazarife terecht te komen.




Ingeschreven, mijn spullen op de slaapkamer gebracht,(twee stapelbedden waarvan er slecht een onderin bezet was. Daarnaast een verwarming, wat handig wasom mijn gewassen onderbroek en sokken te kunnen drogen, eten gekocht in een supermarkt , wat gegeten en gaan slapen.
M.a.w ik was te moe en te laat om met andere pelgrims te bemoeien.
(Onderweg tijdens het wandelen komt dit bij mij ruimschoots aan bod.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten