donderdag 16 mei 2013

23 april Santiago

 
Om 7 uur opgestaan en ontbeten in het hotel.
Dinsdag 23 april om 9 uur van het Compostela hotel vertrokken om treinkaartjes te kopen voor de terugreis. Een kaartje Santiago-Hendaye voor woensdag 24 april en een kaartje Hendaye-Bordeaux voor donderdag 25 april. In Hendaye overnacht ik de woensdagavond in een hotelletje.


Het station van Santiago de Compostela







 

Het kopen van de treinkaartjes ging lastiger dan vorig jaar.
Een trein abonnement van 5 Euro voor de Renfe moest ik apart betalen met de creditcard. Vervolgens moest ik het treinkaartje Santiago-Hendaye apart betalen met de credit card en moest ik het kaartje Hendaye-Bordeaux cash betalen en kon ik bij de Spaanse spoorwegen (Renfe) geen korting krijgen voor de Franse spoorwegkaartjes.





Taart om mee naar huis te nemen, ter oriëntatie

 
 
Vervolgens naar de kathedraal voor de dienst van 12 uur.
Om 11 uur was ik al aanwezig om de kathedraal te bezichtigen.
De kathedraal was op maandagavond gesloten.
Duidelijk waren de voorbereidingen voor de dienst te zien.
Bij de dienst werden de vertrekplaatsen van de pelgrims opgenoemd
 met de bijbehorende nationaliteiten.
 
Mooi vond ik om te horen:  "Hendaye Holandais"
 
Daarnaast was de kathedraal nog lang niet vol. Er waren zelfs nog zitplaatsen.
Het wierookvat werd niet gebruikt en er stonden overal suppoosten, die onder andere er op letten dat er tijdens de dienst niet gefotografeerd wordt.
 Dat was vorig jaar op zondag 15 april allemaal wel even anders.
Toen wel het wierookvat door de kathedraal werd geslingerd en konden er ook foto's
tijdens de dienst genomen worden.
 
 
 
In de kathedraal
 


 



Ilse met medepelgrim op het plein voor de kathedraal
De mascotte beer van de kleinkinderen voor Ilse 
Ilse op weg naar Finestere met op de achtergrond de Kathedraal van Santiago.

Om te zien hoe het begin van de weg naar Finestere was ben ik een stukje met Ilse meegelopen. In september ga ik met een oud collega Santiago-Finestere lopen. Met deze oud collega ben ik in 2011 begonnen met de camino in Frankrijk. Bruly-Reims heb ik toen in 5 dagen gelopen. (100 km)
Vervolgens heb ik met oud-collega Cees van Reims naar St Florentin gelopen met een tent. Daarna was de tocht St Florentin-Roncevalles in 35 dagen waarbij Cees de eerste 14 dagen meeliep en St Jean Pied de Port-Santiago in 24 dagen, wat ik alleen gelopen heb, maar waarbij ik vele andere pelgrims ben tegengekomen. (Uit eindelijk had ik Amsterdam-Santiago in 90 dagen etappegewijs afgelegd.)




Voor pelgrims die naar Finestere willen
en voor pelgrims, die naar Santiago willen...


Met Eleonora en Silvo uit Sicilië        en     Bertrand uit Becason     in    Santiago
Pelgrims, die ik heb leren kennen op de camino primitivo
Onder het eten in Santiago met oa Bertrand en Katrin uit Kitzbuhl.
Katrin ken ik van de route Melides-Ribadiso met albergue en restaurant waar ik herkend werd door de eigenaar.  Bij dit tafelgesprek kwam aan de orde dat niet iedereen de compastela had gekregen.
Alleen de laatste 100 km zijn belangrijk. Dus vanaf Lugo zou kunnen....
De andere 3 pelgrims aan deze tafel  zag ik  in Santiago voor het eerst.

Moeilijk om een groepsfoto voorde kathedraal te maken. Daarnaast is het in Santiago onmogelijk om nieuwe pelgrims te leren kennen. Pelgrims leer je kennen tijdens de tocht en niet in Santiago....
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten