donderdag 16 mei 2013

24 april Santiago-Hendaye met de Renfe

Om 8 uur aan het ontbijt in het compostela hotel.

Daarna nog even een wandelingetje door Santiago.
Is de Hollandsche huiskamer van het Nederlandse genootschap voor Sint Jacob open?
Ilk kwam langs een school voor kunst onderwijs en onttmoette 4 Nederlandse mannen, die ook in het hotel hadden gegeten en nu de camino vanuit Santiago terug gingen lopen. Ik vertelde ze over de Hollandse huiskamer. Toen we hier naar een 150 meter voorbij kwamen was deze gesloten.
Zij vonden dat we ook vroeg waren... Het was inmiddels wel bij 9 uur...
Daarna ging ik via de markthal weer snel terug naar het hotel om uit te checken en naar het station te lopen. Met onderweg nog de aankoop van een paar Santiago taarten en een beertje..

Ondanks al deze werkzaamheden kwam ik nog ruimschoots op tijd aan op het station.
In de trein gestapt waarbij mijn zitplaats inderdaad vlakbij de restauratiedeel van de trein zat. In dezelfde wagon zelfs. (Dit was toegezegd de door de loketbeambte bij het kopen van het treinkaartje..)

De treinreis verliep rustig en voorspoedig.
Achter mij zat een Engelsman. die ook de camino gelopen had
maar niet zoveel zin in een gesprek had.
Aan het tafeltje voor mij kwam een Spaanse vrouw met haar laptop werken en een hele stapel papieren, die steeds op de grond viel.
Daarnaast moest ik natuurlijk voorzichtig zijn met het eten van brood met jam. Het tafelbald redelijk schoon proberen te houden voor de laptop van van medereizigster..

In Hendaye aangekomen ontmoette ik nog de Nederlander Cees, die de camino del plato had gelopen en de nachttrein naar Parijs wilde nemen. Deze trein was er niet meer zodat we in hetzelfde hotel kwamen om te overnachten. Een kamer voor mij alleen koste 70 Euro, terwijl een 4 persoonskamer met deze Nederlalndse medepelgrim 30 Euro per persoon was. Voortaan in dergelijke hotels vragen naar kamers met meedere bedden, waar dan ook meerdere onbekenden zouden kunnen slapen.

De volgende morgen ruim voor 6.30 uur uit het hotel vertrokken en was ik nog op tijd om op het station al een kaartje voor vrijdag te kopen van Bordeaux naar Lille en van Lille naar Brussel.
Vrijdag kocht ik in Lille het treinkaartje van Brussel naar Dordrecht. (Dit leverde geen problemen op, zelfs de korting, die ik op de Belgische en Nederlandse spoorwegen krijg konden worden verrekend.)

Het kaartje Bordeaux naar Lille leverde problemen op. Eerst op de verkeerde datum.
Ik had gezegd: Demain, Bordeaux/Lille et Lille/Brussel et Brussel /Dordrecht.

De beambte had problemen met de naam Dordrecht => kon ik niet kopen toen in Dordrecht spelde..
Over Lille reizen was voor hem onbekend  => Berekende een kaartje vanaf Hendaye..op donderdag terwijl het vrijdag moest zijn.. ,werd met een diepe zucht veranderd en vervolgens was deze reis complet.  Maaar 1e klas was nog wel mogelijk. Voor het traject Lille Brussel met Eurostar eveneens 1e klas.

Met Cees heb ik tot Bordeaux samengereisd en aan een tafeltje kunnen zitten.
Koffie en ontbijt in de restauratiewagen gekocht en iets over 9 uur kwam ik in Bordeaux aan,
zodat ik om 10.30 uur bij Tineke aankwam.
 Koffie gedronken, Spaanse beer uitgepakt en Spaanse taart gegeven. Vervolgens even in de tuin gewerkt met schiterend weer en vervolgens Bordeaux in.
Via een oude Brug heen en een tuin tentoonstelling en de nieuwe brug terug.
De nieuwe brug in Bordeaux, Pont Chaban












Geen opmerkingen:

Een reactie posten