donderdag 16 mei 2013

4 april Laredo-Güemes

's Ochtends in de Trinidad alberge naast de kerk.
Met een paar sleutels moesten we hier de herberg adfsluiten bij het verlaten.
Dit was zo complex, dat we de avond ervoor hiervoor geoefend hebben.
Uiteindelijk is het goed gelukt.



 
























In de regen vertrokken naar het voetveer naar Santoña.

In Laredo kon via het strand het voetveer naar Santoña worden bereikt.
Dat is circa 4 km strandwandelen in de regen met het laatste stukje even oversteken naar de andere kant van de landengte naar het veerbootje.


Toe we op het strand bij de plaats van de veerboot aankwamen kwam deze juist aanvaren, hetgeen erg welkom was bij de regen die steeds venijdiger werd.
Het was een klein voetveerbootje, dat onverwacht dicht op het strand kon aanmeren, zodat wij via een loopplank, die werd uitgezet aan boord konden komen.

Samen met Claudia en Thorsten tot het restaurant in Santoña gelopen.
De regen was venijdig en bleef ook bij aankomst in Santoña aanhouden.
Reden waarom ik vond om te schuilen en koffie te drinken in een restaurantje.


Na dit restaurantbezoek heb ik Claudia en Thorsten weeringehaald en kwam ik vervolgens bij het volgende dorpje waar ik vond, dat ik iets moest gaan eten in een restaurant.
Thorsten en Claudia liepen door om het dorp heen, terwijl ik het dorp inging....

In het restaurant waar ik warm heb gegeten.
























Na  het eten mijn weg weer vervolgd. Na slechts 2 glaasjes wijn te hebben gedronken...


Toch goed aangekomen in Güemes. Terwijl het de hele dag zo ongeveer een beetje geregend had.
Vlak voor Guemes heb ik samen met een Spaans stel de camino voor deze dag gelopen.
(Vanessa en Xebier)























Thorsten droogt zijn slaapzak en schjoenen bij de openhaard, Claudia heeft geen zorgen... 

Nog meer pelgrims met vochtige spullen..

In de keuken werd door een kookploeg gekookt

Het ziet er goed uit...

De ontvangst en de albergue in Güemes was echter heel bijzonder en er waren weer ruim 10 pelgrims.
Zelfs een Belgisch echtpaar, die ik vorig jaar met de camino frances had ontmoet.

Op de verwarming en voor de openhaard konden de nattespullen worden gedroogd.
De slaapzak van Thorsten was nat geworden.
Kranten in de schoenen.

Niet iedereen was even zuinig met de kranten.Natte kranten kan je voor de openhaard drogen
en weer gebruiken om in je schoenen te doen om deze van binnen te drogen.

Andere mensen menen natte kranten gewoon in het vuur te gooien.

De muurschilderingen hieronder geven de camino naar Santiago aan:


 



Ernesto met pelgrims in zijn Hermitage
Let ook op het schilderij op de muur!

De Hermitage, met o.a. Claudia en Thorsten
Daarnaast een Frans-Belgische pelgrim


Voor het eten was er een samenzijn in de Hermitage waar we op de hoogte werden gesteld van
de idealen van Ernesco en zijn leven.

































Op jonge leeftijd heeft hij schapen gehoed in de Pyreneeën, daarna heeft hij in de mijnen gewerkt en vervolgens voor priester gestudeerd en priester geworden. Door een conflikt met de kerk is Ernesco aan een albergue voor pelgrims begonnen, om  zijn idealen door te geven, behoud van de natuur.
Na zijn piesterschap heeft hij met een landrover 80.000 km over de hele wereld gereisd.
Hierbij heeft hij ook vele foto's gemaakt.
Geen speculaties met grond en huizen, geen eucaliptisbomen, deze horen niet thuis in de Spaanse natuur. Deze bomen doden de hele flora en fauna op de grond..

In de hermitage wordt hierover gedacht.
Er is een grote muur-plafondschidering waar het een en ander door een kunstschilder is weergegeven.

Vervolgens wordt er samen gegeten, er wordt steeds gezorgd voor een kookploeg..
En Ernesco is steeds aanwezig, terwijl hij al 75 jaar oud is.

Rolf aan het einde van de tafel
Met rechts achter Xebier en Vanessa
Rechts voor het Belgische echtpaar, dat ik vorig jaar bij de camino Frances heb ontmoet.




Daarnaast is de sfeer heel goed en is het erg gezellig.

Ook een ideaal is de doniatievo
Is deze zodanig dat deze albergue op deze manier kan voortbestaan?


Na het eten bleef iedereen nog in geprek en ging daarna slapen.
Op de kamer had ik de verwarming uitgedaan en het raam opengezet.
Op de andere kamer was waarschijnlijk het raam dicht en de verwarming aan.

Op deze verwarming kon ik mijn natte kleren drogen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten